“Apothekers zijn vindingrijk”
“Deze apotheek bestaat al 44 jaar in dit Westlandse dorp: mijn vader is hier in 1980 begonnen met nul patiënten. Drie jaar geleden heb ik de zaak van hem overgenomen. Het is een echte dorpsapotheek: mijn medewerkers en ik kennen bijna iedereen die aan de balie komt. En hun ouders en kinderen. Ook het contact met de drie huisartsenpraktijken hier is goed. We werken heel nauw samen. Westlanders werken hard, klagen niet en zijn lekker direct. Dat maakt de sfeer in ons team heel goed en het contact met patiënten plezierig. Toch was het niet vanzelfsprekend dat ik de apotheek van mijn vader overnam.”
Beslist geen kleine stap
“Tot 2016 werkte ik op het hoofdkantoor van Mediq Apotheken – nu BENU –, waar ik me bezighield met zorgprogramma’s en contractering. Toen mijn vader overwoog om te stoppen met werken, heb ik lang getwijfeld of ik in zijn voetsporen wilde treden. Een gedachte die me bekroop, was dat ik met die overname meteen mijn plafond had bereikt, terwijl ik in het bedrijfsleven veel verder zou kunnen groeien. Met die gedachte bleef ik spelen, totdat een vriendin tijdens een etentje tegen me zei: ‘Vergeet niet dat je een bedrijf gaat overnemen. Een heus bedrijf met een bedrijfspand, personeel, patiënten, inkoop, administratie… Dat is beslist geen kleine stap.’ Pas toen viel voor mij het kwartje. Bovendien kan ik mijn ambitie prima kwijt in verbeteringen. De medicatie lag hier bijvoorbeeld nog steeds op alfabet klaar, terwijl bijna de helft van het dorp Van den Berg heet. Een van de eerste dingen die ik deed, was een track-and-tracesysteem aanschaffen.”
“In een apotheek is er constant werk aan de winkel”
Het beste rendement
“De wijze les die mijn vader me meegaf, is dat ik erop moet vertrouwen dat het wel goedkomt. Beleid van zorgverzekeraars of de overheid, een opzegging in het team: we zijn vindingrijk genoeg om de continuïteit te waarborgen. Ik geloof ook dat het goedkomt, maar natuurlijk niet vanzelf. Ik ben er het type niet naar om alleen maar de dagelijkse receptgang te draaien: ik zoek binnen mijn apotheek het beste rendement in combinatie met de beste zorg. En dus is er constant werk aan de winkel, want apothekers hebben genoeg uitdagingen. De krapte op de arbeidsmarkt is er daar één van. Vooral goede assistenten zijn zeldzaam. Ik heb nu een fijn en stabiel team, maar ik heb ook moeilijke perioden gekend. Bijvoorbeeld toen ik twee jaar geleden net voor de zomer twee opzeggers had én langdurig ziekteverzuim. Op dat soort momenten zit je wel even met de handen in het haar.”
Lees verder onder de foto.
Een fictieve locatiecode
“Om personeelstekort op te vangen, werken we nu met Central Filling. Die extra grip op receptverwerking kunnen we ook makkelijk aan- en uitschakelen, afhankelijk van onze eigen bezetting. Central Filling is alleen geen heilige graal: om echt tijd te winnen moet ook ons proces eromheen efficiënt ingericht zijn. Ik heb er lol in om steeds opnieuw dat proces tegen het licht te houden en te kijken waar ik het kan tweaken. Bijvoorbeeld hoe Central Filling uitpakt voor onze afhaalautomaat. Als de kratten hier binnenkomen, kan ik aan een individueel pakje niet zien of we de patiënt er nog iets over moeten vertellen. Dat de bestelling nog niet compleet is bijvoorbeeld of dat het andere tabletten zijn met een andere gebruiksaanwijzing. Dat hebben we opgelost door pakjes die om communicatie met de patiënt vragen te voorzien van een fictieve locatiecode. Als we de barcode van zo’n pakje scannen, dan weten we meteen dat we het niet zomaar in de automaat moeten stoppen.”
“Onze spilfunctie kunnen we nog veel verder uitbouwen”
Zelf aan tafel voor afspraken
“Een andere uitdaging is natuurlijk het medicijntekort en het vergoedingsbeleid van verzekeraars. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat we sommige medicijnen met verlies moeten afrekenen, terwijl we er veel extra werk aan hebben. In deze regio is DSW heel groot en ik zit ook zelf met ze aan tafel om goede afspraken te maken. Als het nodig is, helpt Nafinco met kennis en ervaring. Dat helpt in het verdedigen van het apothekersbelang. Vier jaar geleden heb ik me bij Nafinco aangesloten, vooral om van het inkoopvoordeel te profiteren. Inmiddels gebruik ik ApotheekInzicht en SLIM Aanschrijven en ben ik aangesloten bij Netwerk Apotheken. De lijnen met Nafinco zijn kort. Ik kan ze altijd bellen voor een oplossing of om mee te denken. Juist met mijn ambitie om veel te verbeteren is het ontzettend fijn dat Nafinco naast me staat.”
Inniger band met voorschrijvers
“Bij Nafinco vind ik ook een positieve grondhouding. Soms gaat het onder apothekers net te veel over wat er níet goed gaat. Op het gevaar af dat het potentiële medewerkers afschrikt om voor de openbare apotheek te kiezen. Terwijl uitdagingen als slechte leverbaarheid ook een heel positief effect hebben: onze band met voorschrijvers was al goed, maar is nog inniger geworden. Met als gevolg dat ze onze expertise steeds meer waarderen. En terecht. Noem mij een zorgverlener bij wie je zonder afspraak binnen kunt lopen… Dat zijn apothekers! Wij hebben de kennis, het regelmatige contact met de patiënt én de goede relatie met voorschrijvers. Die spilfunctie in de eerste lijn kunnen we volgens mij nog veel verder uitbouwen. Dat is precies waar Nafinco werk van maakt. Op het volgende uitje van Nafinco – op Texel, bij de Toppers of tijdens een boottocht – zal ik mijn vader eens aanhalen: er is werk aan de winkel, maar het komt goed met de apotheek!”