ContactContact opnemen OfferteOfferte aanvragen EmailE-mail ons

“Met Nafinco hebben we een gemeenschappelijk belang”

“Met Nafinco hebben we een gemeenschappelijk belang”

Een warm welkom en een soepele overgang: zo omschreef Philip Noordholland Reekers op LinkedIn de overstap naar Nafinco. Samen met zijn vrouw Xiaohui bestiert hij twee apotheken in Vlissingen. Ze vertellen graag hoe Nafinco hen helpt om de processen in beide vestigingen zo efficiënt mogelijk in te richten.

Philip: “Mijn beide apotheken zitten op een mooie plek. De een in het ziekenhuis, de ander in een gezondheidscentrum. Dus heel dichtbij patiënten en voorschrijvers. In het gezondheidscentrum Govert Flinck zitten we al langer en vier jaar geleden verhuisden we met apotheek De Singel naar het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis. Dat was voor veel Vlissingers even wennen, want de oude locatie bestond 90 jaar. Op de Singel inderdaad. We hebben die naam dus maar aangehouden. Wel hebben we weer dezelfde buren: de huisartsenpraktijk naast ons verkaste ook naar het ziekenhuis.”

“Het voordeel van verhuizen is dat je de kans krijgt om het pand en de processen optimaal in te richten. Daar zijn we goed voor gaan zitten. We hebben bijvoorbeeld een gedegen afweging gemaakt tussen central filling, eigen ladekasten en alles daartussen. Uiteindelijk bleek een robot de beste keuze. Ook omdat het pand een pijpenla is: door de smalle opzet is er eigenlijk geen ruimte voor diepe ladekasten met goede looproutes voor medewerkers. Het belangrijkste is dat assistenten nu bij de balie en de klanten kunnen blijven. De robot verzamelt ook de doosjes, potjes en tubes voor onze andere apotheek. Daar houden we alleen een kleine voorraad aan voor de eerste uitgifte. Zo kijken we steeds waar het efficiënter kan. Daarbij is het belangrijk dat we niet willen besparen op personeel, want juist persoonlijke service bepaalt ons profiel. In de apotheekpraktijk draait het nu eenmaal om de ideale combinatie van logistiek en zorg.”

philip website 02

“Juist als apothekers doordachte logistiek koppelen aan goede zorg, dan hebben ze bestaansrecht. Dan houden we samen dit prachtige fijnmazige netwerk van zorgverleners in stand. En hebben we van internetapotheken niet veel te vrezen. We moeten met krimpende marges wel écht op zoek naar slimme inkoop en efficiënte processen. Die zoektocht naar betere marges bracht me begin dit jaar bij Nafinco. En eerlijk is eerlijk: die marges zijn gewoon goed.” Xiaohui: “Door over te stappen gingen we erop vooruit. Zo eenvoudig is het. Bovendien kregen we er een warm welkom. Nafinco nodigde ons meteen uit voor allerlei nuttige en leuke bijeenkomsten en iedereen van die club kent je meteen bij naam. Dat waren wij van onze groothandel niet gewend. Ik ben ook niet langer de vrouw van, maar een volwaardige gesprekspartner. Terecht, want we runnen onze twee apotheken samen. Philip op inhoud, ik op financieel gebied.”

Philip: “Bij Nafinco voelt het alsof je met collega-apothekers aan het sparren bent. Je merkt dat je een gemeenschappelijk belang hebt. Nafinco staat naast je in plaats van tegenover je. Dat is een verademing. Wat ook fijn is: ze geven je gevraagd én ongevraagd advies. Op onze vragen over de overstap kwam steeds snel en duidelijk antwoord. Mede daardoor verliep de overgang verrassend soepel. Zelf vroegen ze ons of we SLIM Voorraadbeheer wilden proberen. Nu ik de pilot heb gezien, weet ik zeker dat we er graag gebruik van maken. Het ziet er goed en gelikt uit. We moeten alleen nog even wachten tot die tool ook met APRO werkt.” Xiaohui: “We gebruiken ook ApotheekInzicht, omdat ik als econoom graag naar de cijfers kijk. Net zoals tijdens mijn functies in het bankwezen haal ik uit die cijfers allerlei inzichten.”

Philip: “Ik merk ook steeds dat Nafinco ten diepste wíl dat wij het als apotheek steeds beter doen. Daarom komen ze met dingen waarvan we niet eens wisten dat we het wilden. Bijvoorbeeld om via Zorgplatform Nederland medische hulpmiddelen af te nemen, zodat we voor patiënten de meest brede service leveren. En meer op maat, want wij kunnen ook tien gaasjes meegeven in plaats van alleen een grootverpakking met honderd gaasjes die in de vuilnisbak belandt. Nafinco heeft me verteld welke tools en initiatieven er de komende twee jaar in de pijplijn zitten en daar ben ik heel nieuwsgierig naar. Tegen collega’s zou ik zeggen: ga met ze om tafel, laat ze voorrekenen welk verschil ze kunnen maken en vertellen wat hun plannen zijn. Ik weet zeker dat veel apothekers dan ook de voordelen zien die wij ervaren.”

philip website 01

“Alleen al aan onze 35 medewerkers zijn we het verplicht om een stevige ambitie te hebben. We willen niet alleen blijven bestaan, maar groeien en nog meer patiënten aan ons binden met servicegerichte logistiek en goede zorg. We zijn ervan overtuigd dat dat kan. Zelfs tegen de achtergrond van preferentiebeleid dat een doosje simvastatine even goedkoop maakt als een pakje kauwgom. De toekomst van zelfstandige apothekers zie ik nog steeds rooskleurig in. Je moet gewoon je zaken goed regelen. Weten welke service je op afstand biedt en welke aan de balie. Een goede relatie onderhouden met je lokale stakeholders. En je cijfers en je processen steeds tegen het licht houden. Daar helpt Nafinco je geweldig bij.” Xiaohui: “Sterker nog: je bent waarschijnlijk een dief van je portemonnee als je je niet aansluit bij Nafinco. Misschien is dat voor sommigen buiten hun comfortzone, maar daar liggen wel de beste perspectieven.”