ContactContact opnemen OfferteOfferte aanvragen EmailE-mail ons

“Met Nafinco spar ik graag over mijn toekomst”

“Met Nafinco spar ik graag over mijn toekomst”

Met een dorpsapotheek in het hart van Castricum trad Susan Glaubitz in de voetsporen van haar vader. Ze vertelt hoe ze samen met hem de huidige zaak aan de Torenstaat vormgaf, hoe ze aankijkt tegen de toekomst en hoe ze voor praktische zaken en plannen de steun van Nafinco vindt.  

“Als kind hoorde ik thuis veel apothekersverhalen. Mijn vader was apotheker en de apotheek speelde een grote rol in ons gezin. Net als veel kinderen wilde ik  vroeger vooral niet worden wat mijn vader was. Nee, mijn droom was dierenarts. Toen ik voor diergeneeskunde was uitgeloot, besloot ik toch een jaar farmacie te studeren. Dat jaar werd uiteindelijk de hele studie en zo groeide mijn passie voor het apothekersvak. En dan vooral de menskant ervan. Tijdens de studie vond ik het chemische stuk nogal taai, maar ik leefde op zodra het over mensen en ziektebeelden ging.”

Iedere klant naar beste vermogen helpen

“Mijn vader had op een andere plek in het dorp een apotheek, daar ben ik begonnen. Twaalf jaar geleden kwam de kans om te verhuizen naar dit pand: een voormalig bankgebouw. Samen met mijn vader, die een paar jaar geleden overleed, heb ik aan de tekentafel de inrichting en de looplijnen zitten schetsen: geweldig dat ik dat nog met hem heb kunnen doen. De les die hij mee meegaf was vooral om loyaal te zijn. Om trouw te zijn aan klanten en aan leveranciers. Prachtig was ook dat voor hem niets te veel was. Hij deed gewoon dienst vanuit huis en stond ook ’s avonds laat voor de mensen klaar. Zo leerde hij mij dat iedere klant aandacht verdient. Mensen komen niet voor niets in een apotheek en soms zijn ze angstig of onzeker. Wij zijn er om hen naar ons beste vermogen te helpen. Geduldig, vriendelijk en in vertrouwen.”

“Gewoon zo goed mogelijk werk leveren”

Afhaalkluis voor medicatie

“Ik sta al ruim tien jaar met veel plezier in deze apotheek. Met een fijn, stabiel team waar ik op kan bouwen. Onze klantenkring is een afspiegeling van de demografie van ons dorp. Aan de ene kant is Castricum een grijze gemeente met veel ouderen, aan de andere kant is er veel jonge aanwas in nieuwe wijken. De inwoners zijn gemiddeld hoogopgeleid en weten goed wat ze willen. Castricum is ook een typisch forensendorp, waar men ’s ochtends vroeg vertrekt en ’s avonds laat thuiskomt. Daarom hebben wij al tien jaar een medicijnkluis, zodat klanten ook buiten openingstijden hun medicatie kunnen afhalen. Of we echt onderscheidend zijn, vind ik lastig te zeggen. Wij doen ons werk gewoon zo goed mogelijk en proberen samen te zoeken naar het beste voor onze klanten. Daarbij werken we fijn samen met huisartsen, thuiszorg en andere apothekers. Zo proberen we met elkaar aan alle inwoners goede zorg te leveren.”

Medicijnentekorten

“Het grootste compliment dat ik als apotheker kan krijgen, is als de klant tevreden is. Iemand die blij is omdat we de medicijnen persoonlijk thuisbezorgen, omdat we het baxtersysteem duidelijk hebben uitgelegd of omdat we een vraag over de medicatie, bijvoorbeeld over een dosering of bijwerking,  begrijpelijk hebben beantwoord. Daar doen we het voor. Daarom steekt het me zo dat ik klanten moet teleurstellen omdat veel medicatie op het moment niet leverbaar is. Ik baal ervan dat ik niet altijd kan leveren wat de klant nodig heeft.

Het medicijntekort is echt een issue. Het ontstaat voor een deel door het prefentiebeleid, waardoor er een run is op bepaalde medicijnen. Daarnaast zorgt het Geneesmiddelenvergoedingssysteem er met te lage prijzen voor dat Nederland bij de inkoop achter in de rij staat. Zorgverzekeraars bagatelliseren dat en pakken het probleem niet bij de bron aan. Mijn team is dagelijks twee uur bezig om medicatie aan te passen, collega’s naar hun voorraad te vragen of in het buitenland te bestellen. Die twee uur besteden we liever aan goede zorg aan de balie.”

Korte lijnen bij Nafinco

“Ik leerde Nafinco kennen toen het bedrijf wat meer naamsbekendheid kreeg binnen de branche. Ik ben blij dat ik me heb aangesloten. Het is fijn dat er een partij is die de apothekers adviseert en ondersteunt, onafhankelijk van groothandels of contractpartijen. En doordat Nafinco met álle groothandels en contractpartijen praat, kunnen ze mij helpen de juiste keuzes te maken bij mijn inkoopbeleid. Ook is er software beschikbaar die me bij het aanschrijven realtime laat zien wat het beste product is voor de klant én voor het rendement van mijn apotheek. Daarnaast zijn de lijnen lekker kort bij Nafinco: als ik bel, krijg ik direct iemand aan de lijn die mijn vraag kan beantwoorden. Of die dezelfde dag nog met een antwoord komt. Dat is de service die wij als apotheek zelf ook hoog in het vaandel hebben staan.”

“Bij Nafinco kan ik een zelfstandige en eigenwijze apotheker blijven”

Zorgen rond online farmacie

“Met Nafinco kan ik goed sparren over de toekomst. Over de bewegingen in de markt en wat dat betekent voor mijn bedrijf en over de manier waarop Nafinco mij het beste kan ondersteunen. Dat is belangrijk, want er staat altijd wat op stapel. Je ziet nu bijvoorbeeld zorgverzekeraars steeds vaker verwijzen naar centraal geregelde online apotheken en dat vind ik zorgwekkend. De lokale apotheken in Nederland bieden al laagdrempelige zorg. We hebben goede online bestelmogelijkheden, zijn prima bereikbaar en bezorgen aan huis. Daarvoor is het dus allemaal niet nodig dat er een centrale apotheek komt. Daarnaast schakelen we snel en gemakkelijk met andere zorgverleners, bewaken we de medicatie en staan we de klanten altijd persoonlijk te woord. Logistiek centraliseren is makkelijk, maar zorg leveren niet. Apothekers zijn in de eerste plaats zorgverleners. Laat ons lokaal doen waar we goed in zijn.”

Iedereen dezelfde vraagstukken

“In Sevilla, tijdens de studiereis van Nafinco, heb ik veel collega-apothekers uitgebreid gesproken. Goed dat daar tijd voor was. Tijdens die gesprekken besef je dat iedereen met dezelfde vraagstukken zit. Door elkaars ideeën en oplossingen te bespreken, leer je veel. Elke invalshoek brengt je verder. Tijdens zo’n reis doe je ook veel nieuwe contacten op. Zo wordt het makkelijker een collega te raadplegen of even te sparren. Ik hoor collega’s weleens zeggen: als ik een strikte formule wilde, had ik me wel bij een keten aangesloten. Maar dat is Nafinco niet. Ik ben een zelfstandige en eigenwijze apotheker en krijg van Nafinco juist de steun om dat te blijven.”